ارتش سودان و نیروهای رقیب با آتش‌بس ۲۴ ساعته موافقت کردند

این آتش‌بس قرار است از ساعت ۶ عصر به وقت محلی به مدت ۲۴ ساعت آغاز شود

محمد حمدان دقلو، فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان در میان حامیان خود ـ Yasuyoshi CHIBA / AFP

ارتش سودان و نیروی شبه‌نظامی رقیب که در چهار روز گذشته برای کنترل این کشور می‌جنگند، روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین (۱۸ آوریل) بر سر آتش‌بس ۲۴ ساعته توافق کردند.

به گزارش شبکه الجزیره، این آتش‌بس قرار است از ساعت ۶ عصر به وقت محلی به مدت ۲۴ ساعت آغاز شود.

امیدها برای توقف موقت خشونت‌ها در زمانی بدست می‌آید که تشدید درگیری‌های بین دو طرف به هرج و مرج کشید و میلیون‌ها سودانی در پایتخت و سایر شهرهای بزرگ برای در امان ماندن از این خشونت‌ها در خانه‌های خود پنهان شده‌اند. دو نیروی رقیب مناطق مسکونی را با توپخانه و حمله‌های هوایی هدف حمله قرار داده‌اند و درگیری‌‌های مسلحانه به خیابان‌ها کشیده شد.

روز گذشته، کاروان دیپلمات‌های آمریکایی در خارطوم، پایتخت سودان، هدف حمله شبه‌نظامیان نیروهای واکنش‌سریع قرار گرفتند. همچنین آن‌ها به خانه نماینده اتحادیه اروپا یورش بردند. هیچ یکی از این حمله‌ها تلفاتی در پی نداشت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به خبرنگاران گفت که کاروان خودروهای سفارت ایالات متحده به وضوح مشخص شده بودند. بلینکن گفت که همه اعضای کاروان آمریکایی سالم‌اند.

شبکه‌های العربیه و الجزیره به نقل از ژنرال شمس‌الدین کباشی، یکی از مقام‌های ارشد فرماندهی نظامی، گزارش دادند که ارتش به آتش‌بس پایبند خواهد بود. سی‌ان‌ان عربی نیز به نقل از ژنرال عبدالفتاح برهان، فرمانده ارتش، گفت که آن‌ها آتش‌بس یک‌روزه را رعایت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین نیروهای واکنش‌ سریع که مخالف ارتش محسوب می‌شوند، نیز روز سه‌شنبه ۱۸ آوریل گفتند که به آتش‌بس بشردوستانه ۲۴ ساعته پایبند خواهند بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، علی‌رغم این وعده‌ها، در بعداز ظهر روز سه‌شنبه همچنان درگیری‌ها در اطراف مقر‌های نظامی و نزدیک فرودگاه پایتخت گزارش شده است. همچنین در اطراف یک پایگاه هوایی استراتژیک در اطراف شهر «مروی» در حدود ۳۵۰ کیلومتری شمال غربی خارطوم، روز سه‌شنبه نبردهایی در جریان بود.

بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، از آغاز درگیری‌ها در روز شنبه ۱۵ آوریل، بیش از ۱۸۵ نفر کشته و بیش از ۱۸۰۰ نفر زخمی شده‌اند. سازمان ملل متحد آمار قربانیان به تفکیک نظامیان و غیرنظامیان را اعلام نکرده است.

سندیکای پزشکان سودان روز سه‌شنبه اعلام کرد که دست‌کم ۱۴۴ غیرنظامی کشته و بیش از ۱۴۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، تعداد کلی کشته‌ها می‌تواند بسیار بیشتر باشد، زیرا درگیری‌ها در خارطوم مانع از انتقال اجساد در برخی از مناطق شده است.

شبح جنگ داخلی درست زمانی این کشور را تهدید می‌کند که سودانی‌ها در تلاش بودند تا پس از چندین دهه حکومت نظامی، دولتی دموکراتیک و غیرنظامی را تشکیل دهند.

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در اواخر روز دوشنبه به‌طور جداگانه با دو ژنرال رقیب، ژنرال برهان، فرمانده ‌نیرهای مسلح ارتش، و ژنرال محمد حمدان دقلو، فرمانده نیروهای واکنش سریع، تلفنی صحبت کرد. آنتونی بلینکن به‌دنبال توقف ۲۴ ساعته درگیری‌ها به‌عنوان پایه‌ای برای آتش‌بس طولانی‌تر و بازگشت به مذاکرات بود.

هر یک از دو طرف این درگیری، در حال حاضر، ده‌ها هزار سرباز در اطراف خارطوم و شهر «ام درمان» در آن سوی کرانه رود نیل، مستقر کرده‌اند.

ژنرال برهان و دقلو به‌طور مشترک، کودتای اکتبر ۲۰۲۱ سودان را سازماندهی کردند و تلاش‌ها برای تثبیت یک دولت غیرنظامی را از مسیر خود منحرف کردند. هر دو ژنرال سابقه طولانی در نقض حقوق بشر دارند و نیروهای آن‌ها فعالان دموکراسی‌خواه را سرکوب کرده‌اند.

این دو ژنرال تحت فشار بین‌المللی اخیرا با احزاب سیاسی و گروه‌های طرفدار دموکراسی توافق کردند، اما با افزایش تنش‌ها بر سر ادغام نیروهای واکنش سریع در ارتش سودان، تنش‌ها میان آن‌ها به خشونت انجامید.

بیشتر از جهان